verslag 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu verslag 2 - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu

verslag 2

Blijf op de hoogte en volg Marcel

15 Juli 2014 | Kenia, Nairobi

Allereerst wil ik jullie nog enorm bedanken voor alle kaarten, brieven en zelfs het vele geld wat ik gekregen heb, dit was ik vergeten de vorige keer te zeggen!

Ook de vrienden voor hun geweldige cadeau, wat is het fijn om familie en goeie vrienden om me heen te hebben die zoveel liefde geven, praise God for that :)!
Het heeft mij erg bemoedigd en wat is het een wonder hoe God te werk gaat.
Ik wou niet om geld vragen omdat ik zelf de keuze had gemaakt om hier naar toe te gaan en als mensen er om vroegen heb ik altijd gezegd dat ik het geld niet ga gebruiken voor mijzelf maar voor de carwash, nu heb ik zoveel geld gekregen, meer dan 2500 euro (!!) dat ik er een nieuwe garage voor kan bouwen en dan nog veel geld over heb voor gereedschap en dergelijke, ik stond hier echt van te kijken en wat is het een wonder hoe God dus te werk gaat en wat kunnen de mensen het hier goed gebruiken !

Heel erg bedankt hiervoor, dit doet mij erg goed en ik zal het geld zeker goed gaan gebruiken!

Er is van de week weer veel gebeurd en ik heb veel kunnen doen bij de carwash!
Het eerste geld heb ik gebruikt voor een gereedschap kist, ik hoop dat ik wat foto’s kan uploaden zodat jullie die ook kunnen zien!
Ik hoop binnenkort een lasapparaat, slijptol en een ketting takel van 1 ton (voor motoren uit te tillen) te gaan kopen zodat ik nog veel meer kan doen aan de auto’s!

Ook hebben ze een 3fase aansluiting nodig voor elektrische tijd om de winkels die ze gebouwd hebben te kunnen verhuren.
En ook hebben ze 12 computers gesponsord gekregen omdat ze van 2013 de beste jeugdgroep van Kenia waren, een hele prestatie en ik begrijp helemaal waarom, de jongens werken echt super hard, ze maken dagen van 6:00 – 20:00 en dat 7 dagen in de week, ze hebben wel groepen zodat ze het kunnen verdelen maar ze zijn hier wel 9 van de 10 keer.
En nou is het zo dat die computers internet nodig hebben en de aansluiting is erg duur daarnaast zijn de maandelijkse kosten ook erg hoog, rond de 60/70€ per maand voor een gemiddelde snelheid.
Als de winkels verhuurd worden dan hopen we de internet aansluiting te fixen, zodat de jongens van de carwash met computers leren werken, zo kunnen ze later misschien solliciteren op een baan waar je computer ervaring voor nodig hebt.

Ook was ik met het idee gekomen om een speciale plek te maken voor de garage zodat we schoon en goed kunnen werken aan auto’s met een werkbank en een takel aan een rails die wij willen monteren aan een muur zodat we die ook kunnen schanieren en dus alle kanten er mee op kunnen.
Ze waren helemaal enthousiast over het idee en we zien het allemaal helemaal goed komen.
Winstone, de hoofd van de carwash vond het ook een goed idee en denkt ook heel erg goed mee!
Ik had het al op papier gezet en alles opgeschreven en getekend dus snapten ze het ook goed, hij zei dat die de volgende dag met de berekening zou komen en de kosten van dit alles.
De volgende dag was alles ook geregeld en had die alles mooi op papier gezet wat de kosten gingen worden.
Alles bij elkaar gaat het 98.000 sh. Kosten, dat komt neer op een ruwe 860€, dit is dus een hele investering en heb er goed over na moeten denken om dit nu wel of niet te doen, toch lijkt me dit heel goed om daar een eigen schone plek te hebben om te werken en de jongens daar dus goed kan trainen !
Ik probeer alles met foto’s bij te houden zodat we en jullie natuurlijk ook goed kunnen zien wat er veranderd is.



Afgelopen week heb ik de wedstrijd in een Nederlands cafe bekeken en dit was erg gezellig, helaas hebben ze niet kunnen winnen maar dit mocht de pret niet bederven!
de 3 plek hebben ze een paar dagen later wel kunnen halen en dat is een hele prestatie!
De terug weg was ook een hele ervaring, de auto had voor die tijd echt heel slecht licht omdat er een massa probleem in zat, de koplampen waren dus heel zwak, dit had ik die ochtend kunnen maken en het was nu ook een stuk veiliger om te rijden.
Ik reed de heen weg en de terug weg Kaleb waar ik al veel mee optrek, maar we kregen een lekke band en moesten dus het wiel verwisselen, dit leek allemaal goed te gaan omdat we nog een doppen set in de auto hadden liggen, nu was het dop 21 en wij hadden alleen 22 en die paste niet, toen gezocht naar de originele wielsleutel die er ook niet in bleek te zitten.
Wat een pech was dat omdat ik ook net de gereedschap kist er uit had gehaald vanmiddag omdat het raam niet meer omhoog wou en dus niet veilig was om de kist er in te laten, haha al met al moesten we een heel stuk lopen en konden we een taxi chauffeur vinden die ons eerst niet vertrouwde omdat het al 2:30AM was maar later toch met ons mee wou.
Die paste gelukkig en moesten we de taxi chauffeur 200 shilling (2€) betalen, al met al toch goed gekomen en weer een leuke ervaring, gelukkig was ik niet alleen;)!


1 ding wat ik nog graag met jullie wil delen is het volgende;
De eerste week heb ik een jongen leren kennen waar ik al gauw achter kwam waar die voorgaat;
Zijn naam is Peter Mwenge, zijn leeftijd weet ik niet precies maar dat wist hij zelf ook niet (volgens mij zei die 22), maar daar keek ik natuurlijk raar van op, hoe kun je je eigen leeftijd nou niet weten?!
Hij vertelde mij dat hij voor 400Shilling (nog geen 4€) is verkocht door zijn moeder toen hij nog een baby was, iets wat ongelofelijk en vreselijk is, het is zo onwerkelijk en ik kon mij het niet voorstellen, hoelang ik er ook over nadenk, een moeder die zijn eigen kind verkoopt voor nog geen 4€!
Ik vroeg ‘m hoe hij dan aan zijn leeftijd kwam en daar blijken mensen voor te zijn die kinderen dan een leeftijd geven.
Hij is opgegroeid in Majengo (Sloppenwijk waar ik in werk) en heeft veel meegemaakt, hij heeft zo’n beetje alles gedaan wat niet mocht maar alleen om aan geld te komen voor eten en heeft zelfs in de gevangenis gezeten omdat hij oudijzer had gestolen op iemands erf, hij verkocht dat om zo aan geld te komen.
Hij is toen opgepakt door de politie en is in de gevangenis terecht gekomen, daar is hij geraakt door God en is hij drastisch veranderd, hij kreeg enorm de wil om uit de sloppenwijk te komen.
Hij is eigen liederen (Rap) gaan schrijven en ’t blijkt dat hij daar een talent voor heeft, hij is gegroeid daarin en maakt nu zijn eigen muziek, treedt op veel verschillende plekken op en is een groot voorbeeld voor anderen, in het bijzonder voor de mensen in Majengo!
Toen hij dit alles vertelde zei hij dat hij zich liet dopen aan het einde van de maand (29 Juni) en hij vroeg of ik ook kwam, natuurlijk wou ik daarheen en keek er erg naar uit om het mee te maken.
Ik heb het met meerdere mensen hier over gehad dat Peter zich liet dopen en 1 jongen, Felix, reageerde daar op dat Peter eigenlijk niet echt een christen was maar half half, hij was namelijk moslim als hij met de moslims om ging en christen als hij met de christenen omging..(schrijft Paulus hier ook niet over dat we ons moeten aanpassen op het moment waar we zijn?!)
Ik schrok van zijn reactie en was zelfs een beetje teleurgesteld in de zin van wil hij zich dan wel echt laten dopen of doet hij het dan gewoon om bij de gemeente te horen, nu kunnen we dit nooit beoordelen en heb ik het ook laten gaan.
Hij heeft wel gezegd dat hij met de muziek totaal geen christelijke en of islamitische indruk wou maken maar het neutraal wou houden voor iedereen, hier stond ik volledig achter omdat het daar niet om draait.
Maar hoe kun je nou half half zijn en je laten dopen, ik vond dit lastig en heb het afgewacht.
Hoe mij dit later duidelijk werd dat dit totaal niet klopte is iets geweldigs en wil ik graag met jullie delen!
De zondag brak aan en ik sprak hem nog voordat de dienst begon, hij was erg zenuwachtig omdat hij ook een introductie en getuigenis moest doen.
De dienst kon ik zelf eerlijk gezegd niet goed volgen en er waren veel liedjes in het Swahili, dit was jammer maar het maakte niet minder.
Het dopen was precies zoals bij ons in de gemeente, ook volgens een formulier die bijna hetzelfde was, dit was ook weer een bemoedigend moment en mocht ik ervaren dat God overal zijn werk gaat en ook hier, 12000 KM verder op !
Na de dienst had hij mij uitgenodigd om mee te gaan, ik wist niet zo goed wat de bedoeling was maar liet het uiteraard allemaal maar gebeuren, ik sta helemaal in voor verassingen!
We, een groep van ongeveer 8personen zijn naar verschillende plekken gegaan waar Peter tassen had verzameld, tassen vol brood, drinken en ontzettend veel kleding.
Ik kreeg al een beetje een vermoeden en werd helemaal vrolijk om het idee, we zijn daarna namelijk naar Majengo gelopen en ik dacht dat ik Majengo al wel had gezien en vond het eigenlijk best positief, de mensen hebben niet heel veel maar zijn wel echt gelukkig, het is 1 familie en ze hebben wel elke dag genoeg eten en drinken tenminste dit dacht ik.
We zijn namelijk naar een gebied gelopen waar dit totaal niet was, ik zie elke dag wel wat lijmsnuivers (mensen die de hele dag rond lopen met een potje lijm aan hun lippen, pure lijm niet zoals wij in NL hebben) maar dit was iets wat ik nog nooit gezien had.
Hier waren ze echt helemaal stoned, ze hadden geen tanden meer door het snuiven, de geur van de lijm was niet te harden, ze konden slecht blijven staan, waren erg afwezig en sommigen kwijlden zelfs, zo weinig controle hadden ze nog over hun zelf!
Ik schrok hier van en voelde me totaal niet meer op m’n gemak in het begin niet maar ook op het eind nog niet ook al zijn we hier ongeveer 2uur geweest, ik schrok hier zo van dat ik spontaan begon te bidden, dit had ik nog nooit mee gemaakt en dit was ook niet niks, zelfs een moeder met een kind op haar rug had een potje lijm aan haar mond om haar zorgen te vergeten maar tegelijk ook de zorgen om haar kind…..!
Heftig dus maar toch ook mooie dingen gezien.
We hebben het eten en drinken uitgedeeld, hier konden ze nog allemaal rustig om blijven zitten en daarna hebben er een paar wat kunstjes gedaan zoals breakdance, benen in de nek etc. dit ging uiteraard niet vlekkeloos maar toch was het knap en leuk om te zien.
Daarna ook veel gepraat en uiteindelijk de mannen en vrouwen apart gehouden, toen allemaal een nummer gegeven en mochten ze per drietal kleren uitzoeken, kleding die wij zelfs niet meer in de kleding container doen en waar ze hier ruzie om maakten, confronterend om te zien en wat mogen we toch weer dankbaar zijn!
Hierna zijn we ergens gaan zitten om te eten en hebben we een taart aan gesneden die speciaal voor Peter was gemaakt omdat hij gedoopt is.
Het word hier echt gevierd en ik moest de hele tijd denken aan Mattheus 25: 35-56 ik heb ‘m even opgezocht; Ik was hongerig en jij gaf mij te eten, Ik had dorst en jij gaf Mij te drinken, Ik was een vreemdeling en u hebt mij in uw huis uitgenodigd. Ik had niets om aan te trekken en u hebt Mij kleren gegeven. Ik was ziek en u hebt Mij opgezocht. Ik zat in de gevangenis en bent bij Mij geweest.
Mooi toch, fantastisch om dit mee te maken en 1 ding wist ik zeker, Peter is een man van God en hij doet dit niet alleen nu op deze zondag maar werkt heel veel met deze mensen.
Toen ik deze mensen zag zakte mij eerlijk gezegd de moed in de schoenen, ze waren zo stoned en dacht dat je maar weinig met deze mensen kan doen maar gelukkig zijn er mensen die dit gevoel niet hebben en wel de moed hebben om hier mee te werken.
Het was me wel een dag zo en ik wist meteen weer waarom ik hier ben.



Dit was het en nu ik er op terug kijk ben ik er blij om dat ik ook dit heb meegemaakt, met deze mensen kunnen werken lijkt me heel moeilijk maar bidden kunnen we altijd, ik hoop dat jullie dit ook willen doen.



nu noog een paar leuke weetjes:

- Elke spiegel van de auto zit hier nog een keer extra vast met een ketting, omdat hier zo vaak de spiegels worden geraakt en je ze hierdoor dus niet verliest en misschien wel “heel blijft” ;)
- Schade maken maakt hier niet zoveel uit, vorige week zondag zijn we met de auto naar de kerk gegaan en er werd iets te vroeg ingestuurd waardoor de voorkant tegen een andere auto aan schuurde, de reactie was; “oh it’s a small scratch” haha nou, it wasn’t, maar goed ze doen daar niet zo moeilijk om ;)
- Soms eten we om 20:00 maar soms ook pas om 22:00/23:00 het is maar wat uitkomt op dat moment ;)
- Ik lees hier ontzettend veel, een boek (Knock Out over Joop Gottmers, gekregen van Jan Stoffer, bedankt voor het lenen ) van bijna 300 bladzijden in 1 dag uitgelezen, nooit gedacht dat ik dat zou kunnen!
- Het WK hier is echt een enorme happening en gespreksonderwerp van de dag!
- Het gast gezin heeft zaterdag de auto verkocht (zelfs met schade ;)) en vandaag (dinsdag) hebben we een nieuwe gekocht, ik mag de auto ook gebruiken wanneer ik wil en het is een erg fijne grote auto!
- Als jullie de vorderingen van het project “Uprising Majengo” dagelijks willen volgen dan kan dat op de facebook pagina waar je een lid van kan worden, hier de link: https://www.facebook.com/uprising.majengo?ref=br_rs

Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor de reacties van de vorige keer, leuk om te lezen !

Groeten Kipmani (haha goeie Wouter, ik probeer ze dat hier nu te leren en dat gaat tot nu toe heel goed;))

  • 15 Juli 2014 - 16:16

    Jarno:

    Topper,

    Geweldig om te lezen dit! Ben trots op je en ga zo door!

    Groetjes jaap!

  • 15 Juli 2014 - 19:22

    Dennis:

    Hallo Kipmani,

    Wat een indrukwekkende verhalen weer zeg, heel apart om te lezen dat jij daar nu middenin zit. Mooi dat het toch goed met je gaat en ook met de mensen waar je mee omgaat. Veel succes en zegen bij al het werk wat je daar nog mag doen!

    Groeten Dennis

  • 16 Juli 2014 - 21:26

    Alita:

    Heee Marcel,

    Wat ontzettend leuk om al je belevenissen te lezen! En wat gaaf dat je Gods aanwezigheid zo goed ervaart daar!

    Wat een verhaal van al die lijmsnuivers zeg... Sjonge jonge, niet normaal... Maar mooi om te lezen dat er toch nog mensen zijn die naar ze om kijken en dat jij dit ook mocht meemaken.

    Fijn om te lezen dat je zo positief bent en blijft. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende blog!

    Ga zo door en veel succes!

    Liefs Alita

  • 20 Juli 2014 - 13:57

    Machiel:

    Hey Marcel!

    Tof om je belevenissen zo te lezen!
    Mooi om te zien dat je zoveel zegeningen ontvangt en ook tot zegen mag zijn voor de mensen daar!

    Heel veel succes en zegen verder in alles!

    Groet,

    Machiel


  • 28 Juli 2014 - 19:04

    Theuniëlle:

    Ha Marcel,
    Ik dacht opeens, even de site checken..
    Dus veel te laat deze lange post gelezen (de volgende komt er vast snel aan ;)).

    Maar wat een verhalen, zeg! Heftig!
    Maar aan de andere kant ook super geweldig om te lezen dat je God zo dichtbij ervaart!
    Hij is goed ondanks alle omstandigheden! Ik hoop dat je, je daaraan mag blijven vasthouden en je werk met volle inzet en enthousiasme blijft doen!

    Succes met alles en tot de volgende post!
    Groeten uut Wilsum,
    Theuniëlle

  • 06 Augustus 2014 - 12:33

    Aletta:

    Hi Kimani! :)

    Wat een berichten! Ik las het aan een stuk door, super gaaf!
    Dat jij dit allemaal mee mag maken.
    Ik ben benieuwd hoe het gaat veranderen in het project aankomende tijd!
    Wacht vol verwachting je derde verslag af haha ;)

    Groetjes,
    Aletta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 November 2014

Laatste reisverslag

14 September 2014

Reisverslag 3

15 Juli 2014

verslag 2

24 Juni 2014

Het begin
Marcel

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 5925

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: