Het begin - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu Het begin - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu

Het begin

Blijf op de hoogte en volg Marcel

24 Juni 2014 | Kenia, Nairobi

De eerste 2 weken zijn al weer bijna voorbij.

Allereerst heb ik een heerlijke tijd achter de rug, er is heel veel gebeurd in deze 2 weken en ik kan ook lang niet alles hier neerzetten.

De vlucht is prima gegaan, geen vertraging of andere problemen gehad en genoten van de mensen in het vliegtuig, de 2e vlucht zat ik naast een Kenyaanse vrouw, ze gaf me al snel haar nummer en zei dat ik haar maar moest opzoeken als ik een dag niks te doen had.
Dat begint dus al goed en de contacten leg je ook heel makkelijk hier, ze zijn heel gastvrij en vinden het zelfs leuk dat er een "Mzungu" (blanke) is.

Mzungu heb ik deze 2 weken al ongelofelijk vaak gehoord en ik kan er wel om lachen, veel mensen die ik gesproken heb vonden dit niet zo leuk maar ik kan het gemakkelijk naast me neerleggen.
Ik heb trouwens wel de 2e dag al een naam gekregen; Kimani, zo word ik nu dus ook overal genoemd en ik stel me zo ook al voor, haha ;)!

Het gast gezin waar ik slaap is fantastisch, het zijn hele hartelijke mensen en alles word voor mij gedaan, er word gekookt, de was word gedaan (behalve mijn boxers, haha dat was onbeleefd en dus weer wat geleerd) en het huis word schoongemaakt.
De man heet Sammy en de vrouw heet Julliene volgens mij, maar ik moest haar maar An noemen.
Ze hadden alles al klaar gemaakt, mijn bed, de klamboe en de dekens!

Nou is het bed eigenlijk erg slecht, het matras is helemaal plat en ik slaap dus op de lattenbodem, ik word dus best vaak wakker met een zere rug maar kan er prima mee leven!
Ook de douche is koud water, warm water is erg duur en is dus een luxe hier, wel wouden ze het aanschaffen voor mij maar dat wou ik absoluut niet, ik kan zelfs van de koude douche genieten want die heb je hier wel nodig aan het einde van de dag en niet i.v.m. de hitte maar de stof.

De temp. is hier erg aangenaam, het is hier 15-20 graden, ik vind het heerlijk ook al vinden de Kenianen het maar wat koud en verklaren ze mij voor gek als ik de korte broek aan heb, sommigen dragen namelijk een muts en of een sjaal.
Ik kende dit al van vorig jaar en keek er dus niet raar van op..

Elke dag leer ik weer nieuwe mensen kennen en dat is best moeilijk om dan alle namen te onthouden, de meesten ken ik nu gelukkig wel en dat is toch wel prettig.

De taal is 50/50, het ligt er heel erg aan waar je in Kenia bent, in de stad word er voornamelijk Engels gesproken maar waar ik verblijf is het voornamelijk Swahilli.
Dit is tot nu toe nog niet zo'n probleem, ik ben hard bezig de taal te leren en vind het erg leuk om te doen, je ziet de mensen genieten als ze jou Swahilli horen praten, vaak praten ze dan wel weer Swahilli terug wat dan wel weer lastig is, haha!

Ik verblijf op een terrein genaamd; Saint Johns Community Center, ze hebben hier de lage en de hoge school en allerlei activiteiten, zo is er elke avond muziek les en word er hier gevoetbald, niet alleen door de leerlingen maar ook jongens en meiden uit de sloppenwijk "Majengo" waar het terrein tegen aanligt.

Zelf werk ik niet op dit terrein, ik heb hier wel een bureau gekregen en kan dus wel op internet als het meewerkt, want vaak valt het internet hier uit en is het ook erg sloom, dus foto's uploaden zal erg lastig gaan.
Ik werk in de sloppenwijk bij het carwash project "uprising Majengo", ze hebben een voetbal team, een computerzaal, een bioscoop, 3 winkels die ze nog moeten afronden en dan gaan verhuren, verschillende huizen in Majengo die ze verhuren en de carwash zelf.
Hier ben ik vanaf deze week eigenlijk altijd te vinden, vandaag ook eindelijk aan het werk geweest, mijn handen jeuken en miste het sleutelen enorm!
De auto waar ik vandaag aan gewerkt heb, had problemen met het gaspedaal, de gasklep bleef hangen, dit kon gelukkig verholpen worden met niet al te veel gereedschap want dat heb ik helaas nog niet kunnen aanschaffen, ik ben verschillende plekken geweest en het is erg duur, duurder dan in NL, dus ga ik hopelijk morgen kijken op het industrie terrein, daar blijkt het goedkoper te zijn dan in de stad.
De eigenaar van de auto komt hopelijk nog weer terug omdat die 2 schokbrekers kapot had.
ze regelen hier zelf de onderdelen (gelukkig) en komen daar vanzelf mee langs.

Ook heb ik proef gereden en het is geweldig om hier met de auto te rijden, de toeter is het belangrijkste en hier mag en kan alles, heerlijk!
mijn rijbewijs laat ik dan ook binnenkort omzetten zodat ik hier legaal mag rijden.

De zondagen zijn hier helaas niet bepaald rustdagen, het gaat hier 24u per dag door en moet hier nog wel mijn ritme in vinden hoe ik hiermee om moet gaan, dit wist ik van te voren en het gaat vast goed komen;)
Wel kan ik hier gewoon naar de kerk gaan, het zijn geweldige diensten met ware inhoud!
En elke maandag om 8:00 (7:00 in NL) beginnen ze de week ook met een mooie dienst.
dit is voor de medewerkers hier op het terrein.
Afgelopen zondag trouwens naar een 3.5u dienst geweest, dit was veel te lang en hoop ik eerlijk gezegd ook niet weer mee te maken.

Voetballen doe ik hier ook met uitzondering van de zondag en maandag alle dagen.

Het OV is hier ook een avontuur, de beruchte Matatu's.
Als je je hier met een Matatu kan redden ben je een echte Keniaan zeggen ze, dit wou ik dus ook meteen leren en ging de 2e week al naar verschillende plekken.
Je moet er niet raar van opkijken als de muziek kneiterhard staat en je helemaal bekneld zit tussen de kenianen, het is enorm krap en ze rijden niet bepaald rustig, haha een hele ervaring wat erg leuk is!
een rit kost 30-50 shilling, omgerekend 0.25-0.40 euro cent per keer.

Het eten is hier heerlijk, Chapati is mijn lievelings eten, soort pannenkoek maar dan veel lekkerder.
Ik eet hier ook in de sloppenwijken, of het schoon is weet ik niet maar ik ben tot nu toe nog niet ziek geweest en kan er heerlijk van genieten en dat voor 120 shilling (ongeveer 1 euro) per keer:)!


Tot nu toe dus een fantastische tijd gehad, al een safari gehad, een aantal keer met Hester afgesproken (een Nederlandse vriendin) en waar ik donderdag tot zaterdag ook mee weg ben.
Haar Zus en vader komen hier morgen als het goed is aan en dan gaan we donderdag waarschijnlijk naar een Olifanten park met jonkies waar we ook dichtbij mogen komen, dit lijkt me geweldig want olifanten vind ik de mooiste dieren die er zijn!
Zaterdag gaan we weer naar een groot safari park, een paar uur van Nairobi.
Erg leuk dat ik mee mag en zo heb ik dus ook al een beetje vakantie hier ;)

Ik krijg veel vragen of ik het WK ook kan zien hier, nou dat is geen probleem, iedereen kijkt hier het WK en ik zie ook meer wedstrijden dan ik normaal zou zien.
Het Nederlands eftal doet het ook goed en de volgende wedstrijd ga ik naar een publieke plek samen met nog wat mensen en waar ook veel nederlanders zijn zodat het nog leuker is :)!

Dit was het volgens mij wel zo'n beetje, ik hoop dat het niet te lang is en als jullie willen reageren kan dat altijd.

Groeten Kimani!

  • 24 Juni 2014 - 16:47

    Els Barneveld:

    Heyyyy Marcel,

    nou dat klinkt allemaal heel positief!! Heel leuk om op deze manier, wat van je te horen! Goed bezig, jonge!
    Heel erg knap wat je voor die mensen doet!! Kimani...., laat nog eens wat van je horen, erg leuk!!
    Hartelijke groeten van ons, we bidden en denken, voor en aan je, we wensen je het allerbeste en pas ook een beetje op jezelf!

  • 24 Juni 2014 - 17:04

    Thica:

    Hooi Kimani!
    Wat een leuke naam zeg! Wij (jouw moeder, mijn moeder en ik) hebben genoten van je verhaal!
    Super leuk dat je dit zo via een blog doet !
    Hopen dat het lukt om dit zo te blijven doen :)
    Succes daar verder en veel plezier!
    Groetjes van ons :)

  • 24 Juni 2014 - 17:17

    Filip Kok:

    Hee Kimani!


    Fijn om dit te lezen!
    Mooi verhaal man, goed om te lezen dat je je prima vermaakt en eigenlijk nog geen vervelende dingen hebt meegemaakt;)! Gelukkig ben je ook niet de moeilijkste dus ik zie dat helemaal goed komen!
    Fijne tijd en de groeten hier uit IJsselmuiden!


  • 24 Juni 2014 - 17:42

    Alinde :

    Klinkt leuk Marcel! Geniet van je tijd daar! Leuk om je verhaal te horen!

  • 24 Juni 2014 - 17:49

    Gerrie:

    Hey marcel, wat fijn dat je het zo naar je zin hebt, leuk om je verslag te lezen. Succes.

  • 24 Juni 2014 - 18:09

    Nieck :

    Jaa kamani, leuk verslag jonge hoop dat je het nog fijn zal hebben .
    En succes nog
    Groetjes vanuit ijsselmuiden

  • 24 Juni 2014 - 18:40

    Rosanne:

    Heey Marcel

    Wat leuk om zo te horen wat je allemaal doet!
    En wat fijn dat je het naar je zin hebt, Haha mooi dat jij daar in de korte broek loopt terwijl de mensen het koud vinden :P
    Super leuk om het zo via een blog te doen.
    Heel veel succes en maak nog maars zn mooi verhaal :)

    Groetjes uit het mooie Wilsum

  • 24 Juni 2014 - 20:57

    Jan:

    Ha Marcel,
    Je maakt zo heel wat mee! Lek om je verslag te lezen. Goede tijd toegewenst. Jan Riezebos

  • 24 Juni 2014 - 21:05

    Wilco, Brenda, Rim En Lieke:

    Hoi Marcel, Kimani!!

    Haha, leuk die naam!!

    Fijn even wat van je te horen!
    Mooi dat je het naar je zin hebt en dat het gastgezin zo hartelijk is.
    Veel Zegen toegewenst bij alles wat je nog gaat doen!

    We zien nu al uit naar het volgende verslag!

    lieve groeten van ons viertjes

  • 24 Juni 2014 - 21:36

    Manon:

    Leuk om je verhaal te lezen, Marcel!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Nog een goede tijd verder daar!

    Groetjes, Manon

  • 24 Juni 2014 - 23:06

    Henk En Ria Van De Wetering:

    Hoi Marcel

    Wat een mooi verslag! We hebben er van genoten! Fijn dat je je belevenissen op deze manier met ons wilt delen.
    Ook goed om te vernemen dat je een fijn gastgezin hebt . We wensen je veel Zegen toe en geniet er maar van!!
    Lieve groet, Henk en Ria

  • 28 Juni 2014 - 09:56

    Oma Corry En Opa:

    Hallo Marcel. wat fijn dat wij op zo'n manier wat van je horen en dat jij het zo naar je zin hebt, de blanke j=kleur veranderd nog wel als je maar veel aan het sleutelen bent, ha ha. Wij zien al weer uit naar het volgende verslag.
    Marcel het ga je goed maar wees voorzichtig, Gods zegen toe gebeden.
    Lieve groet van ons uit Nunspeet Oma Corry en Opa

  • 29 Juni 2014 - 12:23

    Berry:

    Hey Marcel, Lucas of Kimani haha ;)

    Mooi verhaal om te lezen, heerlijk wat je daar allemaal al meemaakt. Nog veel plezier daar en veel zegen.

    Groeten Jolien & Berry


  • 29 Juni 2014 - 13:00

    Annelies:

    Hee hoi!
    Mooi verhaal om te lezen. Blijf maar lekker genieten en tot je volgende verhaal.
    Liefs Annelies

  • 03 Juli 2014 - 19:08

    Nickie:

    Heee Marcel! Wat leuk dat je een blog bijhoudt en wat goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Keep up the good work! En geniet van het prachtige Kenya. Groetjes Nickie

  • 15 Juli 2014 - 21:38

    Henri, Janneke & Sem:

    Hoi marcel,

    Wat ontzettend leuk om zo te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Super dat je het naar je zin hebt. Nog een hele goede tijd gewenst daar!

    Groetjes, Henri, Janneke & Sem

  • 16 Juli 2014 - 15:47

    Marja, Jan, Sonke En Jony De Velde:

    Geweldig verslag. Kost je vast veel tijd. Maar wordt gewaardeerd.
    Veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 November 2014

Laatste reisverslag

14 September 2014

Reisverslag 3

15 Juli 2014

verslag 2

24 Juni 2014

Het begin
Marcel

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 5921

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: