Laatste reisverslag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu Laatste reisverslag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marcel Barneveld - WaarBenJij.nu

Laatste reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Marcel

21 November 2014 | Kenia, Nairobi

Dag allemaal!
Dit word alweer mijn laatste verslag, toch is er nog genoeg te vertellen en is er weer veel gebeurd!
Minder dan 2 weken te gaan en dan hoop ik weer veilig in Nederland te zijn, phoe wat gaat dat ontzettend snel en is het ook weer jammer dat het er hier al weer bijna op zit en nu al weer bezig ben met de laatste dingen..
Erg jammer en ik zie er ook nog niet naar uit om hier weer afscheid te nemen, wat heb ik een hier veel vriendschappen opgebouwd en het is raar om dat over 2 weken al weer af te sluiten. Wel zat dit er aan te komen uiteraard en natuurlijk kijk ik er ook weer naar uit om familie en vrienden weer te zien !
De maand december zit al weer vol met veel leuke dingen en wat ben ik daar mee gezegend!
Toch moet ik eerlijk zeggen dat als kerst en oud en nieuw er nog niet aan zaten te komen ik hier nog gerust kon blijven, haha! Maar goed aan alles komt een einde en er is NL ook weer veel te doen heb ik al weer gehoord !

Het doet me echt heel goed dat er zoveel mensen mee leven en bidden, nog steeds ervaar ik hier God’s aanwezigheid heel sterk en voornamelijk door alle zegeningen, wat gaat het allemaal voorspoedig en de tegenslagen die er zijn kan ik eigenlijk geen tegenslagen noemen.
Afgelopen woensdag had ik nog met William geskypt en die vroeg of ik nog niet ziek ben geweest?! Nee ik ben nog helemaal niet ziek geweest en ik heb al veel verschillende dingen gegeten die ik nog nooit gegeten had ;)

Zoals ik al zei is er weer veel gebeurd; ik ben verhuist van slaapplek, de afgelopen 2 maand heb ik hier bij het project geslapen en dat zal ik de laatste 2 weken ook nog doen;). ik heb hier zelf voor gekozen, dit omdat het steeds leuker en ook drukker bij het project werd, ik kreeg meer vriendschappen en er kwam beetje bij beetje meer werk. Ik was hierdoor dus steeds later thuis en op een gegeven moment liep ik een paar avonden alleen naar huis rond een uur of 9, dit vonden ze vanuit het gastgezin niet zo’n goed idee, dit omdat het echt niet veilig is om alleen te lopen na 7uur, dan is het echt donker hier en dan komt Majengo tot leven om het zo maar te zeggen.. ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat het niet veilig was maar het werd mij toch echt door heel veel mensen gezegd dat ik niet alleen moest lopen, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt en het is zeker de goeie keuze gemaakt !
Ik ben hier nu elke dag, alleen de zondag ga ik nog wel gewoon naar de kerk in het compound, daarna blijf ik bij vrienden die in het compound wonen en ben ik er dan ook de hele zondag..
Dat heb ik ook altijd geprobeerd en heb het ook uitgelegd hier aan de jongens van het project, dit omdat als ik op zondag hier rond ga hangen er altijd wel werk is en er dus ook gewoon gewerkt word.
Er is hier gewoon een WC en ook water zodat ik me hier gewoon kan wassen. Mijn eigen matras en beddengoed heb ik dan ook mee genomen.

Omdat ik nu meer bij het project ben kan er dus ook nog meer gedaan worden, ik heb een maand geleden een lijst gemaakt met punten die ik nog graag wou klaar krijgen voordat ik vertrek. Deze lijst is nu halverwege en er is veel werk tussen door gekomen, dus de lijst krijg ik niet meer af, haha. Dit zie ik niet als een teleurstellingen maar juist het tegenovergestelde, ik ben lekker druk geweest en nu nog steeds.
Of we nu echt veel klantenwerk hebben gekregen, nee dat niet maar tussendoor hebben we wel heel veel kleine klusjes gehad, voornamelijk kofferbakken en deuren die niet meer wouden sluiten, haha!
Wel hebben we 2 weken terug een complete motor revisie gehad, dit was erg geslaagd, alles ging voorspoedig, de onderdelen waren allemaal in 1 keer goed (dit is eigenlijk niet heel raar om dat het een motor van een matatu was }een nissan busje voor het openbaar vervoer} en het stikt letterlijk van deze busjes hier in Nairobi, haha!!) de motor liep meteen en het in en uitbouwen ging ook super met de takel die we gebouwd hebben, ik hoop dat ik de foto’s ook kan uploaden zodat jullie het ook kunnen zien, dat is natuurlijk veel leuker ;)
Ook nu zijn we weer bezig met een complete motor revisie, dit keer van een beton mixer, een 1 cilinder, iets heel anders maar ook dit is een mooie klus, afgelopen woensdag in de ochtend uit elkaar gehaald en smiddags naar het industrie terrein gegaan om te zoeken voor onderdelen, de zuiger, lagers, pakkingen en keeringen. Dit was wel erg moeilijk en toen we uiteindelijk de dealer hadden gevonden was het erg schrikken wat betreft de prijs, dus de klant weet nog niet zo goed wat die wil, hij gaat nu zelf opzoek naar onderdelen en we gaan zien wat het word, het zou natuurlijk mooi zijn om de motor als nieuw te krijgen..

Ook zijn we afgelopen weekend naar Mombassa geweest met onze eigen bus die we hier voor ook helemaal spik en span hebben gemaakt en mooi wat werk aan gehad hebben.. Dit idee kwam trouwens van Kevo, een jongen die ik hier heb leren kennen op het project en waar ik veel mee optrek.
Hij wou voor mij een afscheid feestje organiseren maar ik zei ‘m dat ik geen feestje wou omdat het geen feest is om hier alles achter te laten en ik eigenlijk gewoon geen feestje wou hebben omdat ik zou vertrekken.. dus toen kwam hij met dit idee en dit was een heel goed idee !
We zijn met 8 jongens en 4 kinderen vertrokken en kwamen daar op vrijdag avond bij de neef van Kevo aan, daar hebben we toen met z’n allen gegeten in de slaap kamer waar we ook met de 8 jongens hebben geslapen, haha lekker knus en met z’n 3en op een 1.5 persoon matras en omdat we in Mombassa waren was het ook nog erg lekker warm, haha! De volgende dag zijn we naar het strand gegaan en hebben de hele middag gezwommen, of leren zwemmen haha en gevoetbald, erg leuk en een echte vakantie was het wel!
We waren van plan om alleen een weekendje te gaan dus vertrokken we de maandag weer rond een uur of 12, nou ja dat was de planning.. iemand van de groep ging de olie peilen van de motor en toen zag die dag er gerotzooid is aan de motor, en ’t bleek dat de dynamo, startmotor en de snelheidbegrenzer (80 kph, is hier verplicht) gestolen waren.. daarna bleek dat de net nieuwe accu ook nog opgeblazen was.. al met al meer dan 600 euro schade en dus een enorme tegenvaller, hier moet erg lang voor gespaard worden.. wel wouden en moesten we eigenlijk ook vertrekken dus hebben we een dynamo gekocht zodat we in iedergeval weer licht en de toeter hadden, dat is toch wel belangrijk en vooral als we ‘s nachts moeten reizen;) toen wou de bus ook nog niet starten en bleek er een probleem te zijn met de bekabeling en we hebben dus al met al wel wat problemen gehad voordat we vertrokken. We vertrokken om 5u ’s avonds en zijn 5u ’s morgens aangekomen.
Omdat we ’s nachts reden moeten we eigenlijk papieren hebben zodat we ’s nachts mogen reizen, maar omdat we dit niet hadden heb ik de hele nacht mogen rijden, dit omdat ze de politie niet zo veel vraagt aan een mzungu, en mij eigenlijk alleen maar een fijn verblijf hier in Kenya wenste, haha!
De politie word je overigens wel heel verdrietig van hoe ze hier omgaan met de macht die ze hebben, corrupt corrupt corrupt, soms in het voordeel maar meestal in het nadeel.. dat ga ik in ieder geval niet missen!

De rest van het project (ik spreek nu over het project algemeen) gaat allemaal nog heel goed, er is de afgelopen tijd minder gewerkt aan het project zoals de verbouwing en cybershop, dit omdat het geld op is en er nu dus de afgelopen 2 maand minder is gebeurd.. met 3 weken, net als ik weg ga gaan ze een ander gebouw (van hout) hier afbreken om ook daar verder te bouwen en winkels te openen, zodra die winkels open zijn dan is het project helemaal self substainable, haha ik kan zo gauw niet het nederlandse woord bedenken.. maar het houd in ieder geval in dat het geld wat er dan binnen komt van de huur van de winkels en de carwash, genoeg is om het project te laten draaien en er dus meer geld gespaard of misschien beter gezegd, meer geld gespendeerd kan worden aan het project ! Dit is natuurlijk heel mooi en ze zijn er nu toch echt bijna, met 6 maand of misschien zelfs eerder, dit hangt af van het geld.

Over de cybershop die eigenlijk helemaal klaar is..er is iets mis met het internet, er is totaal geen snelheid en omdat ze willen focussen op de verbouwing ligt dit voor nu op een laag pitje.. dit omdat er ook niemand is die echt verstand heeft van computers en het dus veel geld kost om iemand elke keer te laten komen of aan te nemen hiervoor.

Wat ik nog graag wil delen met jullie is het volgende; ik ben meerdere malen uitgenodigd om ergens te spreken en een getuigenis te geven, dit omdat ik veel individuele gesprekken heb gehad met mensen en die wouden weten hoe ik hier terecht ben gekomen, wat ik hier door en waarom ik het doe. Ook kreeg ik heel vaak de vraag welke organisatie mij heeft gestuurd en dat als ik weg was er misschien iemand kon komen om mij te vervangen, als ik dan zei dat die erg moeilijk is omdat ik niet met een organisatie ben gekomen was dit natuurlijk niet leuk om te zeggen maar ik kreeg altijd erg verbaasde gezichten omdat ze niet konden voorstellen dat ik niet via een organisatie ben gekomen.. dan waren ze altijd erg geïnteresseerd en stelden dan ook veel vragen. Dit is altijd een mooie gelegenheid geweest om te getuigen van God’s grootheid en Zijn werk in mijn leven. En ik ben een tijdje geleden gevraagd door 2 verschillende personen in 1 week tijd of ik dan niet mijn getuigenis wou geven voor een groep. Dit heb ik nog nooit gedaan en heb er de 1e keer een beetje om heen gedraaid maar omdat ik binnen een week opnieuw gevraagd ben door iemand anders begon ik het mezelf af te vragen of dit is wat God vroeg van mij. Ik zie mezelf totaal niet voor 2 groepen staan en ik zie er enorm tegen op, dit omdat er ook 1 een kerk is en ik ben daar nog niet eerder geweest en weet dus niet wat ik moet verwachten.. (elke keer als ik een nieuwe kerk bezoek dan word er ook altijd gevraagd of er nog nieuwe bezoekers zijn en dan word er van je verlangt op te staan en omdat ik de enige blanke ben val ik aardig op, haha! Maar je moet je dan voor te stellen en iets vertellen over wat je doet of wil doen, dit vind ik al een ramp en dit is ook een reden dat ik liever niet een nieuwe kerk bezoek, haha!) deze zondag hoop ik dan mijn getuigenis te geven in die kerk en de andere keer hoop ik over 2 weken te doen wat op een maandag is en vlak voordat ik vertrek.
Wat ik dan ook wil vragen of jullie hier ook voor willen bidden, het is iets wat ik eigenlijk echt niet wil doen, alles zegt nee als ik er over nadenk en het is iets waar ik dan liever niet over nadenk. Maar goed er zijn genoeg voorbeelden van personen in de bijbel zoals Mozes, Paulus en Jona die ook iets niet wouden doen en wat God toch wou dat ze gingen doen, ik wil dan ook niet tegen stribbelen, ik wil namelijk niet door een walvis opgeslokt worden, haha, ik hoop en bid dan ook dat het mee mag vallen en dat ik er veel van mag leren !

Ik heb hier in ieder geval nog 2 erg drukke weken en hoop nog veel te mogen doen in de laatste paar dagen!

Dan wil ik jullie weer hartelijk bedanken voor het lezen, de reacties en het gebed !

Groeten Marcel!

  • 21 November 2014 - 17:29

    Monique De Groot:

    Hey Marcel,

    Geweldig om ook dit verhaal en je belevenissen te lezen!
    Nog 2 weken en dan is het alweer voorbij! Tijd om afscheid te nemen...
    Voor wat betreft je getuigenissen: Vaak ben je te bang!
    Ik weet zeker dat je dit kunt, omdat je geleid wordt!!
    Heel veel succes en we bidden voor je!

    Groet Arjo en Monique, Leroy en Senna.

    Tot over een paar weken!!

  • 21 November 2014 - 18:21

    Hester Roos:

    Hey Marcel,

    Super stoer van je dat je die getuigenissen gaat geven! Ik zal voor je bidden en vertrouw op God inderdaad, hij heeft het moment in zijn hand. :)
    Verder nog veel plezier en alvast sterkte met het afscheid nemen.

  • 21 November 2014 - 19:04

    Dennis Van De Wetering:

    Heey Marcel,

    Aan de ene kant jammer dat dit het laatste verhaal is, omdat ik deze altijd met veel plezier heb gelezen. Aan de andere kant natuurlijk ook weer mooi, omdat je ook weer naar Nederland komt. Wat is de tijd ontzettend snel gegaan inderdaad, ik kan me het afscheidsfeestje nog goed herinneren. Mooi dat het project zelfvoorzienend kan worden. Zo kunnen ze daar (hopelijk) nog jaren doorgaan.

    Mooi ook dat je nog mag getuigen in de kerk. Ik kan me goed voorstellen dat je het moeilijk vindt om te doen. Misschien wel mooi om mee te geven wat God tegen Mozes en Jona zei, namelijk: 'Ikzelf zal met uw mond en zijn mond zijn en u leren wat u doen moet' en 'Sta op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar de prediking die Ik tot u spreek'. En Paulus zelf die schrijft aan de Galaten: 'Paulus, een apostel – geroepen, niet vanwege mensen, ook niet door een mens, maar door Jezus Christus en God de Vader, Die Hem uit de doden opgewekt heeft'. Ik zal ook voor je bidden, dat je hierbij geholpen mag worden.

    Tot snel!

  • 23 November 2014 - 11:40

    Theuniëlle:

    Geweldig, Marcel, wat je weer schrijft!:)
    Ik weet zeker dat je, je getuigenis met overgave zal geven! Daaraan hoef je niet te twijfelen, want de Heer zelf gaat voor je uit. Hij zal je bijstaan en geen moment van je zijde wijken. Wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen! (Deutr. 31).

    Ik wens je nog twee heel goede weken toe en heel veel sterkte met loslaten en afscheid nemen! (Hopelijk) Tot ziens in Wilsum!

  • 25 November 2014 - 20:43

    Irene Vos:

    Hahaha, Marcel!! Wat kun jij heerlijke verhalen schrijven, recht vanuit je hart! (:

    Dank voor het delen!

    Heeeeeel veel succes en plezier nog de laatste weekjes! Maar bovenal Gods nabijheid, wijsheid en woorden gewenst tijdens de kerkdiensten! Wees lekker jezelf, want dan kan God door jou heen werken, zoals Hij het afgelopen half jaar eigenlijk constant heeft gedaan! ;)

    Tot snel! Ik heb wel weer eens zin om in real life bij te kletsen hoor, hihi!

    Liefs Irene

  • 27 November 2014 - 11:07

    Gerrie:

    Hey Marcel,
    Alweer een mooi verslag. Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt daar,
    en dat het project ook goed verloopt.
    Succes nog deze laatste dagen, en sterkte als je weer afscheid moet nemen van veel
    fijne contacten.
    Goede terugreis en behouden thuiskomst gewenst. Tot gauw.
    Groetjes Gerrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nairobi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 November 2014

Laatste reisverslag

14 September 2014

Reisverslag 3

15 Juli 2014

verslag 2

24 Juni 2014

Het begin
Marcel

Actief sinds 10 Juni 2014
Verslag gelezen: 1510
Totaal aantal bezoekers 5917

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: